In 2015 stapte Erwin Overbeek uit Vierhouten over op een elektrische auto. Hij wilde minder CO2 uitstoten én kon met de aanschaf van een tweedehands elektrische auto ook nog eens geld besparen. Zijn conclusie na jaren elektrisch rijden: een elektrische auto rijdt veel prettiger dan een diesel-/benzinemotor.

Voor Erwin staat het als een paal boven water: het aanschaffen van een elektrische auto is een hele goede beslissing geweest. “Met een elektrische auto trek je snel op, rijd je heel stil én rijd je ook nog eens vloeiend. Bovendien is het economisch gezien ook de beste keuze. De kosten (inclusief wegenbelasting, brandstof/energiekosten en onderhoudskosten) van een elektrische auto zijn echt goedkoper als je naar de totale looptijd kijkt. Diesel- of benzineauto’s zullen bij inruil ook in waarde dalen. Daarnaast krijg je bij aanschaf van een (tweedehands) elektrische auto ook nog eens subsidie vanaf 1 juli.”

Actieradius

Erwin heeft een Nissan Leaf uit 2014 met een actieradius (bereik/afstand die de auto kan afleggen zonder opgeladen te worden) van 160. “In de praktijk komt dit neer op 110 kilometer. Die actieradius is natuurlijk in het begin bescheiden, maar de huidige generatie elektrische auto’s gaan al richting de 250-400 kilometer.”

Laadpalen

Voor de inwoner uit Vierhouten zaten er in het begin ook nog uitdagingen aan het rijden in een elektrische auto. “Wanneer je op veel verschillende plekken in het land moet zijn zoals ik en je moet laden om weer thuis te komen, is het best even wennen om ter plaatse de laadplekken te leren kennen. Gelukkig zijn er goede apps en leer je snel genoeg waar je makkelijk kunt laden.”

Scroll naar top
Skip to content